پرکن مخازن چیست؟

اگر بخواهیم به طور دقیق بگوییم که پر کن مخازن چیست؟ باید عنوان کنیم که با توجه به نامش، این دستگاه یک وسیله است که از آن برای پر کردن حجم مشخصی از محصولات مایع و یا جامداتی همچون پودر و گرانول، استفاده می‌شود.

این محصولات مایع یا جامد، دارای چگالی‌های مختلف بوده و در مخازن و بطری‌های پلاستیکی، فلزی، شیشه‌ای و انواع پاکت‌ها با جنس‌های مختلف قرار می‌گیرند. از دستگاه پر کن مخازن جهت پر کردن مایعات، پودرها و گازها در مقادیر مختلف استفاده می‌شود و در صنعت به خصوص صنعت مواد غذایی کاربردهای بسیاری دارد.

بسته‌بندی که به کمک دستگاه پر کن مخازن انجام می‌گیرد، کاملاً بهداشتی است و به همین خاطر از آن برای مواد غذایی استفاده می‌شود. دقت این دستگاه بسیار بالا است و می‌تواند حجمی کاملا مشخص و اندازه گیری شده را در هر مخزن جای دهد.

banner-15

Our amazing team is always hard at work

انواع دستگاه پر کن

انواع مختلفی از دستگاه‌های پر کن مخزن وجود دارد که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد. پیش از آن باید بگوییم که مکانیسم اجرای این دستگاه‌ها می‌تواند به شکل دستی و اتوماتیک و یا نیمه اتوماتیک باشد. همچنین؛ امکانات مختلفی می‌توانند در این دستگاه پر کن مخازن وجود داشته باشند. مثلاً وجود دستگاه‌های بستن درب مخزن در بعضی از این پر کن‌ها باعث تسریع کار شده است.

  1. پر کن مایعات

یکی از انواع پر کن‌های مخازن، پر کن مایعات است. تقسیم‌بندی دستگاه پر کن مایعات از روی غلظت مایعات انجام می‌گیرد و به دو دسته پر کن مخصوص مایعات غلیظ و مخصوص مایعات رقیق تقسیم می‌شوند. از دستگاه‌های پر کن مخازن مایعات می‌توان در صنایع غذایی و همچنین صنایع بهداشتی و دارویی و لوازم آرایشی نیز استفاده کرد.

با توجه به تنوع انواع مایعات غیر خوراکی و خوراکی، سه نوع دستگاه پر کن فشاری، پمپی و پیستونی وجود دارند. اکثر این دستگاه‌ها نیمه اتوماتیک هستند. مایعات بر اساس سطح حجمی خود در مخازن قرار می‌گیرند. بطری‌ها یا مخازنی که برای پر کردن مایعات از آن‌ها استفاده می‌شوند، با توجه به حجم خود دستهبندی شده و میزان یکسانی از مایعات درون هر یک از این مخازن جای می‌گیرند. علت یکسان بودن، اختلاف سطح به وجود آمده بین مخزن و دستگاه است.

  1. پر کن پودر یا گرانول‌ها

دستگاه پر کننده مخازن پودری و گرانولی نیز هم به صورت اتوماتیک و هم به صورت نیمه اتوماتیک در دسترس قرار دارند. این دستگاه‌ها دقت بسیار بالایی دارند و پودر و یا گرانول‌ها در سینی مخصوص آن قرار داده می‌شوند و بر اساس وزن مشخص و تعیین شده برای دستگاه، در مخازن پر می‌شوند. دقت دستگاه‌ها بسیار بالا است و حتی گاهی به یک دهم گرم نیز میرسد.

  1. پر کن اسپری

از دستگاه اسپری پر کن برای قرار دادن گاز در مخازن و قوطی‌های مخصوص خود استفاده می‌شود. این نوع دستگاه پر کن شامل سه بخش مختلف پرچ کن، پر کن و تزریق کننده گاز است که تمام آنها در فیکسچری مخصوص، به شکل خطی قرار می‌گیرند. اپراتور این دستگاه پر کن مخزن، ابتدا مخزن خالی را در زیر بخش پر کن قرار می‌دهد و سپس با فشار دادن پدال عمل تزریق گاز را انجام می‌دهد. پس از آن، قوطی پرچ شده و آماده استفاده می‌شود.

از این دستگاه‌های پر کن برای پر کردن مخازن به شکل قوطی، با کاربردهای مختلفی مانند اسپری‌های خوشبو کننده، حشره کش‌ها، اسپری‌های دارویی، اسپری مواد غذایی و زعفران، اسپری‌های گاز فندک و برف شادی استفاده می‌شود.

کاربردهای پر کن مخازن

همانطور که گفتیم، دستگاه‌های پر کن مخازن در صنایع غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی کاربرد دارند. بستگی دارد که چه محصولی قرار است در مخزن مخصوص خود قرار بگیرد و بر اساس آن میتوان نوع دستگاه را انتخاب کرد.

کاربرد استفاده از این دستگاه‌ها زمانی آشکار می‌شود که مثلاً هنگام آشپزی درب قوطی رب گوجه فرنگی را باز می‌کنید و متوجه می‌شوید که این میزان مشخص از رب گوجه چگونه درون محفظه‌ی فلزی قرار گرفته است و یا هنگام پخت غذا و باز کردن قوطی روغن متوجه می‌شوید که اهمیت این دستگاه تا چه اندازه است. در مواد غذایی؛ هم حجم مشخصی را درون هر مخزن قرار می‌دهد و هم این کار را به صورت کاملا بهداشتی انجام می‌دهد.

یکی دیگر از کاربردهای دستگاه پر کن مخازن در زندگی روزمره، هنگام استفاده از وسایلی مانند اسپری‌های خوشبو کننده آشکار می‌شود. حتی زمانی که می‌خواهید از خمیر دندان استفاده کنید باید توجه داشته باشید که تیوب خمیر دندان توسط دستگاه پر کن، پر شده است. هنگام باز کردن درب قوطی کرم مرطوب کننده نیز متوجه کاربرد دستگاه پر کن مخازن در صنایع آرایشی و بهداشتی خواهید شد.

مکانیسم پر کن مخازن

مکانیسم عملکرد دستگاه‌های پر کن هم به صورت اتوماتیک و هم به صورت نیمه اتوماتیک است. اما؛ به صورت دستی نیز وجود دارد. در مکانیسم‌های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک، دستگاه‌های پر کن به کمک تایمر آن‌ها، میزان مشخصی از محصول مورد نظر را به درون مخزن‌ها هدایت می‌کنند. در بازه‌ی زمانی کوتاهی میتوان بازدهی بسیار مطلوبی داشت که حتی چندین برابر نسبت به پر کردن دستی سرعت دارد.

در دستگاه‌های پر کن مخازن، نازل‌هایی وجود دارند که می‌توان تعداد آنها را بر مبنای حجم کار، کمتر یا بیشتر کرد. از مزایای استفاده از دستگاه‌های پر کن میتوان به استفاده کمتر از نیروهای انسانی و صرفه جویی در وقت و انرژی و همچنین عدم دخالت دست در تولید انبوه و افزایش بهداشت اشاره کرد.

جمع بندی

در این مقاله، شرح مختصری از دستگاه پر کن مخازن ارائه کردیم و انواع مختلف دستگاه پر کن را نام بردیم. انواع مختلف دستگاه‌های پر کن مخازن شامل پر کن مخازن مایع، پودری و گرانولی و پر کن مواد گازی است.

این دستگاه، مکانیسم خاصی دارد و به سه شکل دستی، اتوماتیک و نیمه اتوماتیک در بازار وجود دارد. البته؛ کارایی مدل‌های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک در صنعت، به مراتب بیشتر است. این دستگاه‌ها دارای نازل هستند که محصول را به اندازه مشخص در مخزن پر می‌کنند.

کاربرد دستگاه‌های پر کن مخازن در زندگی روزمره به چشم می‌خورد و در صنایع غذایی، بهداشتی، درمانی و آرایشی کاربرد دارند. استفاده‌ی کمتر از نیروهای انسانی، رعایت بهداشت و تسریع کارها از مزایای استفاده از دستگاه‌های پر کن مخازن است.

Receive the latest news in your email
لورم ایپسوم متن ساختگی
لورم ایپسوم متن ساختگی